Biografie


‘In den beginne’..niets schokkends geloof ik want iedere drummer begint volgens mij zo..:
Als 8 of 9-jarig jongetje begon ik met grammofoonplaatjes mee te trommelen op lege waspoeder-tonnen, een speelgoedsnare en moeders’ droogkap-statief als ‘echte’ bekkenstatief met daar bovenop de deksel van een chocoladeblik als cymbal…(die je er na iedere slag weer op moest leggen, omdat ‘ie eraf donderde..). Echte drumstokken had ik nog niet, dus werden het potloden in het begin..Het was 1979, en ik had net de ‘larger-than-life’- rockgroep KISS ontdekt, en probeerde met hun platen mee te spelen, evenals platen van Elvis, John Travolta, en de oude grammofoonplaten van m’n ouders.

Al snel werd duidelijk dat het niet een tijdelijke hobby zou worden en moest en zou er een ‘echte’ drumkit komen. Dat werd een afzichtelijke rode glitterkit van het merk ‘Deri’. Achteraf gezien een raar ding bestaande uit een kick, snare, hi-hat, 1 cymbal en 3 bongo’s als toms op de kick bevestigd…Toch is daarop het begin gemaakt en, trots als ik was, ben ik hard aan de slag gegaan. Echter, vanaf het begin kreeg ik nogal problemen met buren en omwonenden die om de haverklap klaagden over de ‘herrie’ (elektronische drums bestonden nog niet echt zoals nu.., evenals practise-kits), verder werd mijn hobby van thuis uit best ondersteund, alleen een carriere als muzikant.., daar werd eigenlijk niet eens over gesproken, ‘daar is geen droog brood in te verdienen’.

Toch heb ik altijd door de zure appel heen gebeten en ondanks het feit dat ik niet naar het conservatorium ging (je had toen alleen nog de term ‘lichte muziek’, wat me een beetje afschok, popafdelingen bestonden niet, laat staan iets als een ‘rockacademie’..), ben ik zelf keihard aan de slag gegaan, in eerste instantie als autodidakt en door het kijken en meespelen met goede en allround drummers. Tevens heb ik later een aantal jaren privéles gehad van Rob Haertel, toen net afgestudeerd aan het conservatorium Rotterdam. Hij was degene die me de nodige theorie en de broodnodige rudiments, stoktechniek, en stijlvariatie bijbracht waardoor er voor mij een andere wereld open ging…

Dat, in combinatie met het uitpluizen van drumstijlen en technieken van ‘de grote jongens’, werkte op dat moment het beste voor me om mezelf te ontwikkelen als drummer. Daarbij heb ik altijd in ontzettend veel bands gespeeld, wat erg goed was als leerschool op de podia en ik kon mezelf op die manier als live-, en studiodrummer verder ontwikkelen. Later, zo rond m’n 20e volgens mij, heb ik nog ooit een toelatingsexamen gedaan aan het conservatorium Rotterdam, maar ik stond na 10 minuten weer buiten omdat ik niet wist hoe ik een terts-afstand op een piano moest spelen..

Tegelijkertijd zag ik het spelen in alle bands vooral als ‘mogelijke kans om iets te bereiken in de muziek’, maar werd het me steeds meer duidelijk dat het ‘spel’ draait om jou als muzikant, en dat je als bandje wel erg veel geluk moet hebben om te scoren…Dus vond ik het tijd om als zelfstandig (ondernemende) muzikant aan de slag te gaan!

En dus heb ik in 2005 het besluit genomen om 100% voor een toekomst in de muziek te gaan en daarvoor alles opzij te zetten. Dat betekende opnieuw naar school, veel studeren, solfege en theorie eigen maken, alle mogelijkheden om me als drummer te profileren aanpakken, netwerken en alles wat daar nog bij hoort..oef..

 

Inmiddels ben ik alweer zo’n 30 jaar actief als live-en studiodrummer en daarnaast als drumdocent. Ook studeer ik zelf nog steeds zeer intensief en heb met trots lessen gevolgd bij o.a. (DRUMS:) Wim de Vries, Haye Jellema, Ed Warby, Bruno Meeus, Hans Eijkenaar, Juan van Emmerloot, Lucas van Merwijk, Hans van Oosterhout, Frans v/d Burgt & Roël Calister. Op PERCUSSIEgebied de geweldige docenten Nils Fischer (CONGA, 2 semesters) en Martin Verdonk (CONGA, 2 lessen), en WEST-AFRIKAANSE djembémasters Ousmane Seye, Ibou Niang, Babara Bangoura, Michiel Moerkerk, Moussa Traore, Eef Bresser, Oke Sene e.a.. Van Ousmane Seye heb ik sinds een aantal jaren ongeveer elke 3 a 4 weken les, en begeleid hem vaak bij workshops en Afrikaanse dansbegeleiding). Ik ben in 2006 een contractstudie gaan volgen aan ’t conservatorium Codarts Rotterdam, gegeven door Hans Eijkenaar die al langere tijd een grote inspiratiebron was…

 

Na deze contractstudie ben ik in overleg met Eijkenaar alsnog in 2007/2008 in het 2e jaar ingestroomd op de RPA (Rotterdam Pop Academy) van Codarts Rotterdam, drums & lesbevoegdheid. Naast Eijkenaar was Juan van Emmerloot de andere hoofdvakdocent, iemand die drums toch van andere kanten en op andere manieren benaderde dan Eijkenaar en zo een perfecte afwisseling was van het hoofdvak. Van beiden heb ik enorm veel geleerd… In augustus 2011 heb ik middels een eindexamen-programma in muziekcafé Wilhelmina Eindhoven de gehele studie succesvol afgesloten.

Ik ben op dit moment als ZZP-slagwerkdocent actief via mijn eigen bedrijfje onder de noemer “BERKDRUMS” . Ik geef via “BERKDRUMS” drum-en slagwerklessen, zowel licht (pop) als klassiek (ongestemd Hafa A tot Hafa D, gestemd tot en met examen A), kleine percussie en lessen/workshops Braziliaans, Ritmische Scholing In De Praktijk (“RHYTHM-X”)& West-Afrikaans slagwerk. Vooral het West-Afrikaans is een grote passie geworden de afgelopen 6 jaar en op dit moment heb ik zelfs 3 eigen Afrikaanse speelgroepen.

 

In Huijbergen heb ik al een jaren 3 lesgroepen West-Afrikaans slagwerk, “Makasí”, “Siya Khona” en “Tam Tam Fola d’Afrique”… meer info via het menu op deze website…

 

In Middelharnis geef ik les als zp-er binnen een cooperatie ‘Het Muziekgebouw G.O.’, aan zo’n 20 slagwerkleerlingen, leslocatie ”t Jac’ Molenweg 28.

 

Bij fanfare “De Volharding” in Putte geef ik op donderdag slagwerklessen (klassiek/Hafa), orkestopleiding, afgewisseld met drums / pop

 

Losse workshops als ZP-er (“BERKDRUMS”) geef ik vaak vanuit een coordinatiepunt zoals CultuurCompaan Roosendaal, Zeeuwse Muziekschool, maar ook in eigen beheer.

Vanaf 1 juni 2021 als muziektherapeut werkzaam bij S&L Zorg. Verbinding maken dmv muziek… ritmisch maar ook melodisch.. Meteen gestart met gitaar spelen, zingen, klein beetje toetsen, en ook liedjes gaan componeren.. in eerste instantie voor de clienten/bewoners maar dat groeit uit tot meer…!

 

Op het gebied van live- en studio activiteiten als drummer: Ik heb een aantal jaren mijn eigen jazz / world / avantgarde / dance-trio Sesgado gehad, ontstaan tijdens een tentamen voor m’n conservatorium-studie (Codarts). Ook deed ik sessiewerk als invaldrummer bij Action! (pop/rock 80’s/90’s), Monstertone (metal / stonerrock), en laatste jaar af en toe invalwerk bij Stormbringer (Deep Purple-covers, met zangheld Stan Verbraak…) en vele andere bands (o.a. voorheen Dennis, Floortje Smit, Julian Thomas, Danny Vera, etc.). Ik ben gek op studiowerk… (vaak voor Studio Red Fish, Oirschot, techniek: Jonathan Heywood). Sinds juli 2014 ben ik volop actief in de ‘Afro-Pop/jazz’-band PaPa GoNi… Daar lees je alles over op deze website…

Ik beschouw mezelf altijd ‘student for life’ en die opvatting bevalt mij zeer goed.. Voor altijd van iedereen leren, dat is erg waardevol gebleken. Je wordt er wijzer van in alle opzichten en het mooie is om je eigen kennis en ervaringen te delen met anderen uit het werkveld, of het nu gaat om dingen op het gebied van techniek, sound, feel, mentale zaken, live-spelen, studiowerk, of andere zaken waar je mee te maken krijgt, vaak krijg je veel respons waar je zelf weer iets mee kunt..


Via de verschillende onderdelen op deze website kun je zien waar ik mee bezig ben, wat ik heb gedaan en andere info die je misschien kunt gebruiken ter inspiratie, motivatie of je inzicht geeft in je eigen voorkeuren en ideeen over drums en slagwerk…. groet, Berk.

Biografie-update: mei ’22